زمانی که می‌خواهید یک وب‌سایت ایجاد کنید پس از ثبت دامنه، هنگام خرید هاست باید انتخاب کنید که چه نوع از میزبانی وب برای وب‌سایت شما گزینه‌ای مناسبتر است. هر کامپیوتری به سیستم‌عامل نیازمند است و سرورها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دو نوع میزبانی برای ارائه فضا و دسترسی به فایل‌های سرور را ارائه می‌دهند: میزبانی لینوکس و میزبانی ویندوز.

مزایای خرید هاست آلمان برای میزبانی از سایت

منظور از میزبانی وب ویندوزی یا لینوکسی، سیستم‌عامل استفاده شده در سرور آنها است. هر یک از سیستم‌عامل‌ها، امکاناتی را برای سرور میزبان محیا می‌کنند که با توجه به هدف کاربر از ایجاد وب‌سایت، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. سطح کارآیی در این دو نوع میزبانی وب، یکسان است و انتخاب بین این دو سیستم‌عامل، وابستگی به نوع فناوری‌ و زبان‌ برنامه‌نویسی‌ که قصد دارید در وب‌سایت خود استفاده کنید دارد. به عنوان مثال اگر وب‌سایت شما به فناوری‌های خاص مایکروسافت مانند MSSQL احتیاج دارد، استفاده از هاستینگ ویندوز انتخابی مناسبتر است، اما اگر با وردپرس یا PHP کار می‌کنید، قطعا میزبانی لینوکس انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. 

تفاوت هاست ویندوز و هاست لینوکس

خدمات هاستینگ ویندوز و هاستینگ لینوکس هر کدام امکانات مختلفی را پشتیبانی می‌کنند. هر کاربر بایستی با توجه به نیاز خود، یک سرویس میزبانی را انتخاب ‌کند تا بتواند وب‌سایت خود را روی آن بارگذاری نماید. چند تفاوت هاست ویندوزی و لینوکسی عبارتند از:

وب‌سرور و کنترل‌پنل‌ها

در هاست لینوکسی، کاربران می‌توانند از طریق کنترل‌پنل‌های cPanel ،WHM  و کنترل‌پنل دایرکت ادمین به سرور دسترسی داشته باشند. ولی کاربران ویندوز از طریق یک صفحه کنترل به نام Plesk به سرور خود دسترسی دارند. در هاست لینوکس از وب‌سرور آپاچی استفاده می‌شود در صورتی که ویندوز از IIS استفاده می‌کند.

مدیریت پایگاه داده

وب سایت‌های پویا با مدیریت پایگاه داده MySQL معمولا میزبانی وب لینوکس را انتخاب می‌کنند. از طرف دیگر، میزبانی وب ویندوز از Access برای مدیریت و ساخت پایگاه داده استفاده می‌کند. ممکن است MySQL بر روی میزبان ویندوزی نیز نصب شود اما اینکار نیاز به تغییراتی دارد و به اندازه کار با هاست لینوکسی راحت نیست.

امنیت

از آنجا که لینوکس یک سیستم‌عامل منبع باز است، می‌تواند در هر محیطی سازگار باشد و به طور مداوم در حال توسعه است. ماهیت منبع باز لینوکس باعث شده معمولا از ویندوز امن‌تر معرفی می‌شود. البته امنیت یک وب‌سایت به تنظیم سرور و مدیرانی که سرور را اجرا می‌کنند وابستگی بیشتری دارد.

زبان‌های برنامه‌نویسی

اگر به دنبال استفاده از زبان‌هایی مانند MySQL یا ASP.NET یا Microsoft Access در ساخت وب‌سایت هستید، هاست ویندوز گزینه بهتری است؛ ولی اگر به دنبال ایجاد یک وبلاگ، وب سایت یا فروشگاه ساده هستید و تمایل دارید از سیستم‌ مدیریت محتوا استفاده کنید، یک سیستم مبتنی بر لینوکس میتواند به کمک شما بیاید. قابل توجه است که PHP ،WordPress  ،Perl  ،MySQL  و اکثر نرم‌افزارهای بلاگ‌نویسی که با هاست مبتنی بر لینوکس بهتر کار می‌کنند، روی یک هاست مبتنی بر ویندوز نیز کار خواهند کرد؛ اما سازگاری بسیار بیشتری با هاست لینوکسی دارند.

قیمت

همانطور که اشاره شد لینوکس یک سیستم منبع آزاد است. بنابراین ارائه دهندگان خدمات میزبانی نیازی به پرداخت هزینه مجوز برای استفاده از لینوکس به عنوان سیستم عامل سرورهای خود ندارند؛ در نتیجه قادرند قیمت‌های پایین‌تری برای این نوع سرویس برای کاربران خود در نظر گیرند.


بسیاری از کاربرانی که از این دو هاستینگ استفاده می‌کنند، بر این باورند که برای استفاده از هاست لینوکس یا هاست ویندوز باید تسلط کاملی به کار با لینوکس یا ویندوز داشته باشند، ولی در واقع هر کدام از این سرویس‌ها کنترل‌پنل و رابط گرافیکی مخصوص به خود را دارند که کمک می‌کنند بدون داشتن تسلط کامل بر لینوکس و یا ویندوز، وب‌سایت خود را راحتتر مدیریت کنید.