سلام دوستان و همراهان همیشگی لوکس آرایی

 

به مقاله امروز ما خوش آمدید. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با انواع رنگ های سازگار با رزین آشنا نماییم که یکی از مسائل مهم در هنر زیبای رزین به شمار می رود. با ما همراه باشید.همانطور که می دانید رزین های اپوکسی در جهان به عنوان رزین های مناسب برای کارهای هنری و دستی، ساخت زیورآلات مصنوعی و ... به شمار می رود. قطعاً بسیاری از شما دوستان هنرمند برای زیباتر کردن دست سازه های رزینی خود به رنگ آمیزی آنها می پردازید که بسته به سلیقه شما هنرمند خوش ذوق می تواند مات باشد یا شفاف، شبرنگ باشد یا شب تاب. هیچ محدودیتی برای نمایش خلاقیت و سلیقه شما وجود ندارد.


http://niniweblog.com/news/post/335/%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D9%86-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8-%D9%88-%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2.html

رزین چیست؟

معنی لغوی کلمه ی "rezin" به معنای "صمغ" می باشد.بسیاری از پلیمرها که به صورت شیمیایی و  دست ساز ساخته می شوند,مایعات غلیظی هستند که شباهت زیادی به صمغ درختان دارند که به اونا رزین می گن!در واقع صمغ درختان مایع غلیظی است که از درختان خارج می شود و بعد از گذشت زمانی  سخت می شوند.

حتما شما هم صمغ درختان را دیده اید که بوی تندی دارند!مزایای آن ها دور کردن حشرات مزاحم از درختان می باشد.جالبه بدونید که انسان ها در ایام قدیم از این صمغ ها استفاده می کردند!معمولا از صمغ ها در کارهای تزیینی و یا حتی آب بندی کردن قایق استفاده میکردند!!!پس میشه نتیجه گرفت که صمغ ها در طول تاریخ کاربرد داشته اند!امروزه انسان ها با الهام گرفتن از طبیعت, رزین و یا صمغ های مصنوعی ساخته اند که هر کدوم کاربرد ها و فرمول های خاص خودشان را دارند!خوب یکی از این صمغ هایی که ساخته شده و امروز بسیار پرطرفدار و کاربردی شده است, "رزین اپوکسی" می باشد.

چرا رزین مصنوعی؟؟؟؟

‌های مصنوعی ساخته شده توسط بشر،  پایدارتر، قابل پیش بینی تر و یکنواخت تر از رزین‌های طبیعی هستند. زیرا تحت شرایط کنترل شده ساخته شده و امکان تولیدات ناخالصی در آن ها وجود ندارد. این ماده ی پر کاربرد نتیجه ی ترکبات شیمیایی چسبناک می باشد. امروزه از رزین در تولید پلاستیک،تولید لوازم دکوراتیو منزل، رنگ و بسیاری از مواد مشابه بجای رزین طبیعی مصرف شود.

خوب حالا که با مفهوم رزین آشنا شدین بریم سراغ رزین پرطرفدار "اپوکسی"

رزین اپوکسی چیست؟  

رزین اپوکسی از خانواده ی دو جزیی رزین(رزین و هاردنر) است.این دو جز رزین طبق فرمول خاص خودشان با هم ترکیب می شوند. سپس از این ترکیب بر روی سطوح مورد نظر استفاده می شود.رزین اپوکسی از جوانب کاربرد,نحوه ی پخت,نحوه ی ترکیب,غلظت و... به چندین دسته بندی تقسیم می شود.  

 

چه رنگ هایی با رزین سازگار هستند؟

در واقع رنگ های سازگار با رزین در یک دسته بندی کلی عبارتند از:
1): رنگ های  جوهری
2): رنگ های خمیری
3): رنگ های پودری
در ادامه به طور مفصل به معرفی هر کدام از رنگ های فوق الذکر می پردازیم.

 

اصطلاح پخت نهایی یا حالت جامد به حالتی گفته می شود که می توان به رزین اپوکسی شکل دهی مورد نظر را داد و آن را پولیش و ساب داد. به طوری که دیگر نمی توان با ناخن یا یک جسم سخت درون آن فرو برد. پس از ۷ روز مخلوط اپوکسی به ۹۵ درصد از مقاومت نهایی خود رسیده است. همه ی فیکس کننده ها و گیره های که برای سخت شدن این ترکیب استفاده کرده اید، می تواند در این مرحله جدا کرده و آن را باز کنید. ۵ درصد باقی مانده نیز پس از ۷ روز استحصال می‌گردد.
مفهوم زمان پختگی یا همان curing time که در ابتدای آموزش به شما گفتیم. تمامی زمان کار با اپوکسی شامل زمان اعمال و سخت شدن آن می باشد که شامل موارد زیر است:

 

1.     اختلاط رزین و هاردنر

2.     اعمال کار

3.     هموار سازی یا leveling

4.     شکل دهی و پولیش یا سال دهی

5.     مونتاژ و تثبیت

 

به دلایل زیر این زمان بسیار حائز اهمیت است:

·        مدت زمان انتظار جهت سال زدن و سمباده زنی و اعمال سطح جدید یا مرحله بعدی فرآیند

·        مدت زمان انتظار جهت باز کردن بست و فیکسچرها

 

یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم در زمان کار با ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر سرعت پخت هاردنر و دمای اپوکسی می باشد که در ادامه در مورد هر کدام توضیح داده ایم.



 

تولید کنندگان بسیاری رنگ هایی با رنگ دانه های فراوان و کاملاً تخصصی، مناسب استفاده در رزین تولید نموده اند. شما می توانید از رنگ دانه ها به شکل پودر، جوهر، جوهرالکلی و ... استفاده نمایید. رنگ ها باعث تغییر در غلظت و چگالی رزین می شوند و همین تغییرات موجب ایجاد بافتهای بسیار جذاب و زیبا می شود. بر پایه ی کاربرد رنگدانه های متفاوت، نتایج متفاوتی نیز مشاهده خواهید نمود. برای مثال رنگهای جوهری، رزین را کمی رقیق تر می نماید اما رنگهای خمیری، غلظت رزین را کمی بیشتر می نماید.

 

آنچه که باید قبل از اقدام به رنگ آمیزی به آن توجه نمایید، انتخاب رنگ سازگار با رزین می باشد. چرا که رنگ دانه هایی موجود است که مناسب رزین نیستند، بهتر است ابتدا رنگ های خود را روی سطوح نقاشی کوچکتری امتحان نمایید زیرا در صورت عدم سازگاری تمام تلاش شما بی نتیجه مانده و مشکلاتی به بار خواهد آمد. برخی از این مشکلات عبارتست از:

·        چسبناک ماندن و خشک نشدن کار نهایی 

·        گلوله گلوله شدن رنگ داخل رزین اپوکسی

·        به وجود آمدن ترک های ریز بر روی سطح کار

·        پدیدار شدن سوراخهای کوچک بر روی سطح کار به دلیل فرار حلال رنگ

·        به دلیل باز نشدن رنگ در رزین اپوکسی، رنگ مورد نظرتان به دست نخواهد آمد.
 

 

سرعت پخت کنندگی هاردنر

 

هر هاردنر از یک دمای ایده آل برای سخت کنندگی برخوردار است. در گستره زمانی بالای 15 درجه تقریبا تمامی مخلوط هاردنر و اپوکسی فرآیند بالا را طی می کنند. سرعت واکنش آن ها به شدت به دمای محیط بستگی دارد. انتخاب درست نوع هاردنر باید با توجه به وضعیت و دمای محیط کار و نوع کار شما با این مخلوط، باشد تا زمان اعمال مناسب و به اندازه کافی برای انجام اعمال و کار با رزین اپوکسی در اختیار داشته باشید. همه این اطلاعات بر روی برچسب و برگه راهنمای محصول درج شده است و آن ها را می توانید در قسمت pot life بیابید. در زمان خرید رزین اپوکسی می بایست به این موارد دقت نمایید.

 

از این اصطلاح جهت مقایسه ی سرعت پخت هاردنر های مختلف استفاده می گردد. پات لایف اصطلاخا واحدی از زمان می باشد که مقدار مشخصی از مخلوط اپوکسی که معمولا 100 گرم بوده، در دمای معمول 22 درجه سانتی گراد یا 72 درجه فارنهایت به صورت مایع با قی می ماند. به دلیل اینکه در اندازه گیری pot life مقدار و حجم معینی از مخلوط اپوکسی و هاردنر به کار می رود، معمولا زمان پات لایف از زمان قابل اعمال به مراتب کمتر است.

 

انواع رزین اپوکسی از نظر  کاربرد 

 

امروزه رزین اپوکسی طیف وسیعی از کاربردها را گرفته است!!استفاده از رزین اپوکسی تنها محدود به صنایع دستی نمی باشد و در اکثر زمینه هایی همچون,هوافضا,عمران,صنایع اتوموبیل نیز وارد شده است!!!

انواع رزین اپوکسی از نظر غلظت

رزین اپوکسی از نظر غلظت به سه دسته تقسیم میشه:

1- رزین اپوکسیِ غلیظ:

 این نوع رزین غلظت بالایی داره و بخاطر شفافیت و غلظت بالا علاوه بر مصارف صنعتی، برای ساخت زیورآلات بسیار مناسبه.رزین اپوکسیِ غلیظ بیشتر تو کارهایی که از قاب فلزی یا چوبی استفاده میشه کاربرد دارد.

البته این نکته رو هم در نظر داشته باشین که بیشترین مقدار حباب هم تو این نوع رزینه که اگه نحوه حباب گیری رو بلد باشین به مشکل برنمی خورین و خروجی کارتون یه کار تمیز و بدون حباب میشه.

 رزین اپوکسیِ رقیق:

 رزین رقیق مناسب کارهاییه که داخل قالب سیلیکونی میسازیم، چون حباب کمتری داره.برای خلق آثار سه بعدی هم مصرف بیشتری دارد. 

 رزین اپوکسیِ نیمه رقیق یا نیمه غلیظ:

 این نوع رزین برای همه‌ی کارها مناسبه و میشه استفاده کرد ولی چون نسبت به رزین غلیظ کمتر حالت محدب میگیره؛ برای کارهای کروی مناسب نیست.

انواع رزین در صنایع

 در این قسمت به طور خلاصه راجب پرکاربرد ترین رزین ها در صنایع لوازم دکوری و صنایع چوب خواهیم پرداخت.